Oppgave 1. Sammenlign synet på kjønn og kjønnsroller
hos tre av filosofene i Kap. 16
Platon, Aristoteles og Simone de Beauvoir.
Platon mente at sjelen var udødelig mens legemet var forgjengelig. Han tenkte seg at menneskets legeme og sjel består av tre deler: Legemet består av hode, bryst og underkroppen. Sjelen: fornuften eller tenking som svarer til hode, viljen svarer til brystet, mens begjæret svarer til underkroppen. Platon mente at menn og kvinner var likestilte, og derfor at kvinner kunne ha viktige stillinger i samfunnet. Han var opptatt av rettferdighet i samfunnet, noe som kunne oppnås med harmoni mellom samfunnsgruppene. For Platon spilte ikke de biologiske forskjellene på menn og kvinner noen rolle, fordi han ikke så på kroppen som viktig.
Aristoteles derimot, mente at kvinner var en defekt mann. Kvinnen var et menneske som ikke hadde like mange evner som en mann, og som ikke kunne delta på lik stilling i politikken som menn. Det hadde noe å gjøre med hva slags syn Aristoteles hadde på ting. Han klassifiserte ting ut fra hvordan de utviklet seg og hvordan de forandret seg, og med det mente han at kvinnen ikke var ferdigutviklet og manglet funksjoner og evner som menn hadde. Samtidig var det vanlig på den tiden at menn ble sett på som den ledende, og i familien var det mannen som hadde herredømme, over både hustruen og barna.
Simone de Beauvoir var en kvinnesaksforkjemper. Hun kjempet for at menn og kvinner skulle få like rettigheter, og mente at det er umoralsk og urettferdig å bruke kjønnsforskjeller til å utnytte kvinner. Hun skrev blant annet boken ”Det andre kjønn” om at kvinnen er blitt fremmedgjort ved at hun er blitt et objekt for mannen. Målet hennes var at kvinnen skulle bli subjekt, og ta over suvereniteten av sitt liv igjen.
Simone de Beauvoir skiller seg ut fra både Platon og Aristoteles. Hun kjempet for likestilling. Aristoteles mente at kvinner var mindre verdt enn menn, mens Platon var opptatt av rettferdighet.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar